Recenzja płyty CZERWIE – METROPOLIS – autor Marek Tomalik (Jazz Forum)

metro okladka

CZERWIE – METROPOLIS

Oryginalna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez muzyków kwartetu Czerwie broni się bez filmu, wciąga i może być tłem do pracy, jazdy samochodem. Materiał muzyczny powstał z nagrań live w czasie występów z projekcją filmu w Bogatyni, Chodzieży, Krotoszynie i Wrocławiu (2015, 2016), a płytę zespół wydał własnym sumptem.
Mamy tu 17 kompozycji osadzonych w elektro-akustycznych brzmieniach z pogranicza krautrocka, kreacji psychodelicznych (Naukowiec), space rocka (Metropolis) i delikatnie awangardowych konstrukcji muzycznych (Katakumby). To wszystko dość mocno spowinowacone z niemieckimi brzmieniami sprzed kilku dekad, jak i tymi bardziej współczesnymi. Usłyszymy echa zarówno Tangerine Dream (np. Szychta) jak i formacji Kraftwerk (Bunt), które w swoich czasach miały w Europie wielu fanów, choć teraz ich muzyka odeszła – wydaje się – w zapomnienie. Zatem to także ciekawa podróż muzyczna w czasie. Warto przypomnieć, że nazwa krautrock bezpośrednio odnosi się do żołnierzy z okresu pierwszej wojny światowej, a niebezpośrednio do popularnej także w Niemczech kiszonej kapusty (sauerkraut). Jeśli przyjąć, że film Metropolis powstał z lęków tejże wojny, zaledwie 10 lat po jej zakończeniu, zaczynamy nabierać pewności, że kierunek poszukiwań muzycznych obrany przez Czerwie ma umocowanie właściwe.  A kiedy dodamy do tego ezoterykę wschodu(Miasto) i wagnerowską intensywność (Laboratorium), minimalizm (Ojciec), niemiecki chłód (Meldunek Mistrza), oniryczne niepokoje (Furioto), i jeszcze tę kosmiczną głębię, którą tak dobrze zdefiniował i upowszechnił Tangerine Dream, otrzymamy  transową miksturę, która mocno wkręca i najpełniej rozwija się w drugiej części płyty. Śmierć Maszynom oraz Chaos i zniszczenie – to z kolei skojarzenia do bardziej współczesnych brzmień spod znaku np. duetu anbb (Alva Noto i  Blixa Bargelt, kiedyś muzyk Einstürzende Neubauten).

Jak muzyka działa z filmem? Obezwładniająco i wydaje się, że to właściwe określenie. Jeśli uważnie wczytamy się w będący ponadczasowym klasykiem kina film, to po nas, w tym sensie, że film ma bardzo mocne, nadal aktualne przesłanie, niestety dalekie od optymizmu, a muzyka kwartetu Czerwie zagrana doń na żywo te doznania potęguje! Doskonale pasuje do kolejnych scen i jeszcze mocniej film napędza.

Uczta filmowo-muzyczna nie tylko dla koneserów toteż polecam zobaczenie i wysłuchanie tego dzieła na żywo. Warto śledzić kolejne wydarzenia na stronie kwartetu www.czerwie.com.pl.

Marek Tomalik

 

„Metropolis”–  niemiecki ekspresjonistyczny film science fiction z 1927 roku w reżyserii Fritza Langa. Scenariusz został napisany przez Fritza Langa i Theę von Harbou, której powieść Metropolis wydana w 1926 powstała głównie na potrzeby filmu. Monumentalne dzieło prezentuje dystopijną wizję miasta przyszłości, którego społeczeństwo jest podzielone na dwie kasty: wąską i uprzywilejowaną grupę intelektualistów (rozum, mózg) oraz robotników utrzymujących miasto przy życiu (ręce), mieszkających w podziemnych osiedlach.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *